15.09.2023
Marija Perinić (@marija_perinic) odmalena je znala da želi zarađivati za život pisanjem. Poput vještih junakinja iz omiljenog Chicklita, maštala je o tome da riječima oblikuje svijet oko sebe, doda mu svoju energiju, raspoloženje i smisao. Bila je i ostala pravi - Word Nerd. I od toga je napravila uspješnu karijeru.
S njezinim ste se slatkorječivim tekstovima vjerojatno susreli makar jednom u životu – dok vas sa stranica omiljene turističke agencije poziva na putovanje života ili vas nastoji uvjeriti da kupite kakav komad odjeće od indijske konoplje novog modnog branda. Ona je copywriter i content creator s povremenim izletima u SEO marketing i social networking.
Došla si u Poduzetnički inkubator prije otprilike 3 godine predstavivši Word Nerd kao „a promising story“. Smatraš li da si u protekle 3 godine postigla ono što si zamislila? I je li copywriting utažio tvoju želju za pisanjem?
„Osim što se i dalje nadam da ću jednom napisati knjigu, odgovor je Da! Copywriting je iznimno uzbudljiv i kreativan posao kojem se svakodnevno veselim. U Australiji sam završila trogodišnji Međunarodni studij povijesti i odnosa s javnošću kojemu sam u Hrvatskoj dodala još 2 godine komunikologije. Sve one pročitane knjige pa i kasniji rad u knjižnici u Adelaideu, vodile su me samo jednom cilju – pisanju. Prije nego sam pokrenula svoj obrt, radila sam u modnoj industriji i mnogo naučila o marketingu. Najvažnije, naučila sam procijeniti želje i navike kupaca i shvatila bit marketinga. Copywriting je upravo sve to. Spoj kreativnosti, autentičnosti i sposobnosti da zaronimo duboko u psihologiju kupca. Naravno, počeci su bili čupavi, kao i svima. Neprestana borba za klijente. Sada je ipak lakše, stekla sam određenu reputaciju u poslovnim krugovima i poslovi dolaze k meni“, veselo otkriva Perinić.
Znači li to da Umjetna inteligencija ne može ugroziti copywriting? Sva istraživanja pokazuju da će ona zamijeniti upravo tvoju i njoj srodne branše?
„Nikad!“ – odlučno maše glavom. „Nema straha od AI. Odgovorno tvrdim da niti jedan AI ne može napisati tekst kakav može talentirani pisac, kreativac koji zna kako taknuti ciljanu skupinu ljudi odnosno potrošača. I sama se ponekad služim Chat GPT-em ali većinom samo „da vidim gdje sam“. Ono što nastane u mojoj glavi – to se računa!“
Slažem se s tobom! Odličan mi je uvodni tekst koji si pisala za web jedne turističke agencije. Počinje sa: „So, you've been bitten by a travel bug'? AI se toga vjerojatno nikad ne bi sjetio…
Copywriter mora znati o čemu piše i kome piše. Nedostatak AI je što ne poznaje publiku kojoj se obraća, manjka joj upravo taj „human aspect“. Smisao copywritinga je pogoditi osobu u žicu, da ona osjeti da si na njenoj strani, da je taj proizvod ili usluga dizajnirana upravo za nju i njezine potrebe. Zadatak copywritera je kroz tekst navući osobu da napravi ono što ti želiš.
Jeli to ono što čini Word Nerd tako posebnim?
Copywriting se uči, brusi… i s vremenom bivaš sve bolji u poslu koji radiš. Najviše sam naučila od ljudi koji su dugo u biznisu i koji su me bili voljni naučiti. Pročitala sam hrpu knjiga u životu, riječi su bile tu, unutra, u meni, ali nisam znala na koji ih način usmjeriti prema van. I prema kome! Dobar mentor, prave radionice i stručni tečajevi izvući će najbolje iz vas. To je moja preporuka svima koji ulaze u ovaj posao. Ipak, kao native speaker u maloj sam prednosti. Radim uglavnom sa stranim tvrtkama i moja prava konkurencija je izvan Hrvatske. Uostalom, danas je cijeli svijet jedna velika tržnica na kojoj se prodaje više nego ikad. Ipak, zamjetno je da ovaj sektor trenutno prolazi malenu krizu. Velike tehnološke tvrtke u SAD-u se preslaguju, Pinterest i Spotify otpustili su stotine radnika, većinom content writera, i naravno da na tržištu vlada prava mala „gužva“ raznoraznih pisaca.“
I u Inkubatoru je gužva! Nisi jedina digitalna agencija za marketinške usluge. I to baš copywriting…
„Daaaa“, smije se. Tako je. Moja kolegica Selma Čmelik radi odličan posao sa svojom Zonom plus. Ali mi smo sve samo ne konkurentice. Naprotiv, puno učimo jedna od druge, kavica s njom uvijek je prilika da pretresemo novosti u poslu. Zapravo, najveća blagodat Inkubatora je networking. Iz ureda imam odličan pogled na lounge zonu i u svakom trenutku vidim tko „samuje“ i čeka društvo za ćakulu. Ovdje su svi u nečemu dobri i voljni jedan drugome pomoći. Sa Selmom šeram klijente, HIA (hobbyiadore) radili su web dizajn moje stranice, a agencija Adriatic Luxury Villas, ured niže, uposlila me za copywriting. Svi smo frendovi i međusobno si pomažemo“.
Koji ti je projekt bio najizazovniji? Ili je diskrecija u tvojem poslu „must have“.
„Moji klijenti su uglavnom tvrtke iz svijeta mode, putovanja i turizma. Poseban izazov bio mi je napraviti web sadržaj za jedan lanac luksuznih teretana iz Saudijske Arabije. Njihov Luxury Fitness & Gym zapravo je mjesto u koje nevjerojatno bogati ljudi dolaze vježbati da bi se susreli sa drugim nevjerojatno bogatim ljudima. I najvažnije – da bi s njima poslovali. Tako da ovaj fitness ima čak i coworking zonu jer je koncept svega – networking. Dakle, priča o njima zaista je morala biti „njihova posebna priča“. Pa sam za njih osmislila sljedeći tagline: „Elevate your wellbeeing while standing side by side with those driven to rise higher in life!“. A ako želite neko poznato lice, relativno je friška suradnja sa zadarskom pjevačicom Matejom Miočić koja djeluje pod umjetničkim imenom @Myousiq. Nedavno je izbacila prvi samostalni singl „Buka mojih misli“. Uoči nastupa na Šibenskoj šansoni, meni je povjerila brigu o svom Instagram profilu.“
I za kraj, par riječi o tome kako si od „Down under“ završila „Up where you belong“?
"Živjeti u Hrvatskoj je blagodat! Ovo „vrijeme“ koje imam u Hrvatskoj za obitelj, djecu, roditelje i sve ostale male gušte je neprocjenjivo. U Australiji si rob posla od jutra do večeri, prijatelje i rodbinu ne vidiš tjednima ili mjesecima. „Ajmo na kavu“- tamo ne postoji. Kako su moji roditelji iz Zadra, povratak je bio samo pitanje trenutka. Dolazili smo svako ljeto i uvijek sam maštala o povratku. A onda sam prije 14 godina kupila jednosmjernu kartu i nikad se nisam pokajala."
A poduzetništvo u Hrvatskoj?
"Istina, neke su stvari jednostavnije u Australiji ali otvoriti obrt u Hrvatskoj uistinu nije drama. Nedavno sam proširila posao i zaposlila još jednu osobu na puno radno vrijeme. Sada svoje znanje prenosim kolegici Silviji Peras. U svakom poslu pa tako i u ovom samo treba biti vrijedan i uporan! I čitati, puuuno čitati. Jer čitanje je baza svega! A što se tiče pisanja, pisanje se uči! I copywriting se uči! Za početak pozabavite se vlastitom web stranicom ili osmislite kakav sadržaj za web najbolje prijateljice. Zatim analizirajte tuđe, već osmišljene stranice nekog poznatog brenda. Tražite greške i preuredite sadržaj na svoj način. Napravite ga još boljim! Ako se izgrađujete i rastete, rast će i vaš biznis."