INFORMATIČKE I KOMUNIKACIJSKE TEHNOLOGIJE
ICT resursi lokalne uprave na području Grada Zadra promatrani u cjelini (lokalna i područna uprava, komunalna društva i ustanove) predstavljaju složen i kompleksan sustav sastavljen od velikog broja pojedinačnih ICT sustava koji u najvećoj mjeri nisu koordinirano i sustavno razvijani. To za posljedicu ima parcijalno razvijene sustave za potrebe pojedinačnih korisnika koji najčešće nisu međusobno povezivi dijelom zbog nekompatibilnih i zastarjelih tehnologija, a dijelom zbog inertnosti sustava koji se opire promjeni. Razvoj novih tehnologija, usluga u "oblaku", IoT, pametnih telefona i raznih aplikacija, a sve integrirano kroz "majku" svih mreža Internet ubrzano i trajno mijenjanju način života svakog stanovnika planete, a posebno stanovnike gradova. Stanovnici gradova sve su zahtjevniji po pitanju kvalitete života i onoga što im sredina u kojoj žive može pružiti, a istovremeno sve su manje tolerantni prema neučinkovitoj javnoj upravi i komunalnim tvrtkama.
Uvažavajući prethodno navedeno, lokalne vlasti u gradovima diljem svijeta nalaze se pred novim izazovom. Jedan od načina kako odgovoriti ovim izazovima svakako je primjena suvremenih ICT tehnologija u raznim segmentima urbanog življenja i pružanja komunalnih usluga.
Uočivši važnost ovog problema, gradska uprava uložila je značajan napor u stvaranje pretpostavki za sustavno rješavanje ovog izazova u budućnosti. Tako je u proteklih nekoliko godina uveden čitav niz aplikativnih i hardverskih rješenja kojima je ICT sustav gradske uprave u značajnoj mjeri pripremljen za slijedeći korak u razvoju e-Usluga za svoje korisnike. Neka od ovih rješenja već su dostupna i imaju svoju javnu komponentu što znači da su direktno namijenjena građanima. Usluge poput e-Uredsko http://www.grad-zadar.hr/elektronicka-pisarnica-504/ kroz koju građani mogu pratiti statuse svojih zahtjeva unutar gradske uprave ili GIS sustava http://www.grad-zadar.hr/gis--geoinformacijski-sustav-grada-zadra-502/ koji omogućuje jednostavan uvid u prostorno-plansku dokumentaciju na administrativnom području grada, omogućile su veću transparentnost rada gradske uprave. S druge strane usluge poput WiFi mreže za besplatan pristup Internetu za sve građane i posjetitelje grada http://www.grad-zadar.hr/wifi--bezicna-mreza-grada-zadra-503/ daju dodatnu kvalitetu životu i boravku u našem gradu omogućivši dostupnost bežičnog širokopojasnog Interneta na preko 150.000 m2 najatraktivnijih i najposjećenijih gradskih lokacija.
Iako su ove usluge solidan iskorak u razvoju „pametnog grada“ to je zapravo tek prvi korak. U nastojanju da na ovom području napravi dodatni iskorak, gradska uprava na čelu sa aktualnim Gradonačelnikom odlučila je prihvatiti novi koncept razvoja društva Inovativni Zadar (ex. Poduzetnički inkubator d.o.o.) i transformirati ga u društvo koje osim usluga potpore poduzetnicima početnicima, među prvima u državi bude i nositelj razvoja ICT usluga za potrebe neke lokalne uprave i povezanih trgovačkih društava i ustanova.
Razvoj virtualne lokalne uprave
Kroz virtualnu lokalnu upravu, korisnici će kroz objedinjen sustav e-Usluga na efikasan, jednostavan i transparentan način rješavati većinu svojih zahtjeva na lokalnoj razini. Uz kvalitetno povezivanje sa sustavima e-Uprave na državnoj razini korisnici sa područja Grada Zadra imali bi potpuno digitalizirani javni servis.
Društvo postaje glavni pružatelj integriranih ICT usluga gradskoj upravi i povezanim trgovačkim društvima i ustanovama (sustav lokalne uprave), što će omogućiti racionalan, koordiniran, fokusiran i efikasniji razvoj ovih usluga. Jednom kad se sustavi povežu, stvara se čvrsti temelj za jednostavniju implementaciju novih servisa i usluga.
Projekti poput inteligentne javne rasvjete, prometa, parkinga, gradske kartice (City Card), sustava naplate u javnom prijevozu neki su od projekata koji zahtijevaju poznavanje s jedne strane načina funkcioniranja sustava lokalne uprave, a s druge strane trendova i aktualnih rješenja za njihovu realizaciju uz pomoć informatičkih i komunikacijskih tehnologija i moguće ih je realizirati samo uz kvalitetnu suradnju svih dionika.
Kako bi se ovi ciljevi realizirali na kvalitetan i održiv način potrebno je stvoriti čitav niz preduvjeta koji će omogućiti povezivanje sustava i objedinjavanje podataka i usluga, za što će biti potreban aktivan angažman svih dionika lokalne uprave uključenih u pružanje javnih usluga (Gradska uprava, komunalna društva i ustanove).
Spomenute preduvjete Društvo namjerava ostvariti kroz slijedeće korake:
1. razvoj IT infrastrukture
gradska optička infrastruktura (svjetlovodna mreža za povezivanje pristupnih točaka bežične mreže (WiFi), panoramskih i nadzornih kamera, semaforske signalizacije, gradskih ustanova i TD)
umrežavanje sustava lokalne uprave (povezivanje LAN-ova, optimiziranje mreže…)
optimizacija i razvoj mreže servera
pristupne točke gradske mreže za besplatan pristup internetu (Hot Spotovi)
razvoj sustava i servisa (VoIP, DMS, ERP, GIS…)
povezivanje sustava na Internet mrežu velikim brzinama pristupa.
2. Objedinjavanje baza podataka i usluga lokalne uprave
Katalogizacija usluga lokalne uprave
Povezivanje baza podataka („data warehouse“)
3. Razvoj jedinstvene platforme za pružanje e-Usluga ( eZadrani.hr )